Blij!

De Tour de France startte op zaterdag 4 juli in Utrecht; dat kan niemand zijn ontgaan. Al was het alleen maar vanwege de hitte die ons land toen teisterde. Record of geen record, thermometers sloegen overal in het rood. Nog jarenlang zullen we horen dat het op 4 juli 2015 zo warm was. Dat komt omdat we alles willen weten en dus alles meten. Ook de renners van de Ronde van Frankrijk worden voortdurend gemeten. En dan bedoel ik niet alleen bepaalde waarden in hun bloed of urine. Nee, door het plaatsen van trackers onder de zadels van iedere renner kunnen onder andere snelheid en positie gemonitord worden. Een van de technologiesponsors van de Tour zorgt ervoor dat deze data verzameld worden en gekoppeld worden aan bijvoorbeeld geografische data. Al deze content wordt vervolgens gepresenteerd in een portal. Zo kun je als Tourliefhebber je favoriete renner blijven volgen, ook als hij niet vooraan in beeld rijdt bij de NOS.

Een knap staaltje analytics, toegegeven, maar het inzicht dat je als wielerliefhebber krijgt, is van de categorie ‘leuk om te weten’. Het wordt pas serieus als je datastromen organiseert en analyseert waar je je strategie op kunt bouwen. We verplaatsen ons blikveld even van een fiets naar een koe. Een koe van een van de vele boeren van zuivelcoöperatie FrieslandCampina. Erik Elgersma vertelde tijdens het succesvolle EIM Zomerevent 2015 van 25 juni jl. hoe het wereldwijde zuivelconcern een innovatief platform voor data-analyse heeft ontwikkeld (vanaf p.12). Gegevens over de productie, vraag en aanbod worden gekoppeld aan informatie die van over de hele wereld verzameld wordt. Van de droogte in Nieuw-Zeeland tot het besteedbaar inkomen in Indonesië. Al deze informatie is van invloed op strategische beslissingen van FrieslandCampina. Data analytics is dus een wezenlijk onderdeel van het informatiemanagement bij het zuivelconcern. Daar word je toch blij van?

« Terug

Contact