Zoektechnologie maakt zichzelf overbodig

Waarom zoektechnologie zo slim wordt

Zoektechnologie wordt zo slim dat het weet wanneer je bepaalde – of eigenlijk heel specifieke – content nodig hebt en dus ook presenteert. Je hoeft dus niet meer actief op zoek naar informatie. Er wordt op de achtergrond voortdurend voor je gezocht of er relevante content is die iets kan toevoegen aan de taak die voorligt.

Gerichte informatie
Behandel je een klantdossier, dan verschijnen de laatste Twitter conversaties van de betreffende klant met het webcare team. Behandel je een aanvraag voor een bouwvergunning, dan worden direct het juiste stratenplan en de tekening andere dakkapellen in de buurt aangeboden. En behandel je een autoschade, dan worden aan de hand van datum, tijdstip en locatie gegevens zoals het weer, zicht en staat van de weg aangereikt. Geen enkele informatiebron, netwerkschijf, bedrijfsapplicatie blijft onaangeroerd.

Efficiënt werken
Externe bronnen zoals nieuwssites en sociale media worden afgeschuimd. Resultaat is dat de medewerker, die al zo veel tijd kwijt is met het zoeken naar content, niet meer hoeft te zoeken en dus veel efficiënter kan werken. Vooral het feit dat je niet meer hoeft te wisselen van scherm of applicatie lijkt mij een verademing.

Gezonde achterdocht
Maar… Leveranciers van deze zoektechnologie zeggen dat je nooit meer zelf handmatig hoeft te zoeken. En dus word je in hoge mate afhankelijk van informatie die wordt gepresenteerd. Kun je er dan blindelings van op aan dat deze content volledig is en actueel? Een beetje gezonde achterdocht kan geen kwaad, zou je denken. Laat dat zoekvenstertje toch maar ergens staan.

« Terug

Contact